W ubiegłą środę na blogu przedstawiłem wpis błąd #9: Brak znajomości Cash Flow firmy w mini-serii „12 najczęstszych błędów finansowych przedsiębiorców”. Seria stworzona została przeze mnie jako pomoc dla osób prowadzących własną działalność, samozatrudnionych i freelancerów.
Kolejne wpisy będą pojawiały się regularnie co środę.
Dzisiaj przedstawiam błąd #10:
Niewłaściwe rozumienie oszczędności w wydatkach
Ten błąd nazywany jest również modelem „Zosia Samosia”. Jeżeli uważasz się za osobę niezastąpioną, która we własnej firmie jako jedyna potrafi zrobić wszystko naj.., to znaczy, że nie umiesz efektywnie wykorzystywać własnych zasobów.
Dlaczego? Aby odnieść sukces musisz znać i wykorzystywać te z Twoich mocnych stron, które pomagają rozwijać Twoją firmę. W ramach źle rozumianej oszczędności nie rób rzeczy które nie są ani Twoimi mocnymi stronami ani nie budują bezpośrednio Twojej firmy. Oczywiście możesz w ten sposób zaoszczędzić parę złotych ale również w ten sposób tracisz całe mnóstwo czasu, który jest jednym z najważniejszych zasobów jakie masz do dyspozycji.
Z błędem tym związany jest również kolejny – rozpraszanie energii przez brak skupienia się na paru najważniejszych aspektach prowadzenia firmy. Całą resztę, która „musi być zrobiona” , po prostu oddeleguj innym. Mogą to być pracownicy lub zewnętrzni specjaliści.
Częstym przykładem niewłaściwego rozumienia oszczędności jest samodzielne zajmowanie się sprawami prawnymi, podatkowymi czy księgowymi, co zabiera mnóstwo czasu i powoduje niekiedy bardzo poważne negatywne konsekwencje dla Twojej firmy. Pamiętaj, że nie masz patentu na nieomylność a posiadanie czy wynajęcie zewnętrznych specjalistów może uchronić Cię przed podjęciem niewłaściwych decyzji w takich obszarach jak:
- Alternatywne metody finansowania Twojej firmy
- Optymalizacja podatkowa
- Możliwość zmniejszenia wydatków
- Rozwój Twoich produktów i firmy
Za tydzień w środę przedstawię Ci błąd #11:
Brak pisemnych umów między partnerami w biznesie
Ten błąd nazywany jest również modelem „Zosia Samosia”. Jeżeli uważasz się za osobę niezastąpioną, która we własnej firmie jako jedyna potrafi zrobić wszystko naj.., to znaczy, że nie umiesz efektywnie wykorzystywać własnych zasobów.
Dlaczego? Aby odnieść sukces musisz znać i wykorzystywać te z Twoich mocnych stron, które pomagają rozwijać Twoją firmę. W ramach źle rozumianej oszczędności nie rób rzeczy które nie są ani Twoją mocną stroną ani nie budują bezpośrednio Twojej firmy. Oczywiście możesz w ten sposób zaoszczędzić parę złotych ale również w ten sposób tracisz całe mnóstwo czasu, który jest jednym z najważniejszych zasobów jakie masz do dyspozycji.
Z błędem tym związany jest również kolejny – rozpraszanie energii przez brak skupienia się na paru najważniejszych aspektach prowadzenia firmy. Całą resztę, która „musi być zrobiona” , po prostu oddeleguj innym. Mogą to być pracownicy lub zewnętrzni specjaliści.
Częstym przykładem niewłaściwego rozumienia oszczędności jest samodzielne zajmowanie się sprawami prawnymi, podatkowymi czy księgowymi, co zabiera mnóstwo czasu i powoduje niekiedy bardzo poważne negatywne konsekwencje dla Twojej firmy. Pamiętaj, że nie masz patentu na nieomylność a posiadanie czy wynajęcie zewnętrznych specjalistów może uchronić Cię przed podjęciem niewłaściwych decyzji w takich obszarach jak:
- Alternatywne metody finansowania Twojej firmy
- Optymalizacja podatkowa
- Możliwość zmniejszenia wydatków
- Rozwój Twoich produktów i firmy