W ubiegłą środę na blogu przedstawiłem wpis błąd #7: Mylenie narzutu z marżą w mini-serii „12 najczęstszych błędów finansowych przedsiębiorców”. Seria stworzona została przeze mnie jako pomoc dla osób prowadzących własną działalność, samozatrudnionych i freelancerów.
Kolejne wpisy będą pojawiały się regularnie co środę.
Dzisiaj przedstawiam błąd #8:
Brak wiedzy na temat sposobów monetyzacji potencjalnych Klientów
Jeżeli nie znasz odpowiedzi na pytania:
- Kto jest Twoim potencjalnym Klientem?
- Co kupuje Twój potencjalny Klient?
- Gdzie kupuje Twój potencjalny Klient?
- Kiedy kupuje Twój potencjalny Klient?
- Dlaczego Twój potencjalny Klient kupuje?
- W jaki sposób możesz zmienić nawyki potencjalnego Klienta aby kupował od Ciebie?
To znaczy, że nie wiesz w jaki sposób zamienić potencjalnych Klientów w Klientów Twojej firmy. A to oznacza finansowe kłopoty. Nie zgaduj odpowiedzi na te pytania i nie próbuj wymyślić zachowań potencjalnego Klienta. Znajdź sposób aby zmierzyć motywację do zakupów, preferencje i nawyki swoich potencjalnych Klientów. W jaki sposób? Znajdź Twojego Idealnego Klienta.
Im węższy i konkretniejszy opis Klienta stworzysz, tym potrzebujesz mniejszych nakładów jednostkowych aby do niego dotrzeć. Twój Idealny Klient musi potrzebować i chcieć Twojego produktu lub usługi oraz musi go być stać na Twoją cenę. Klienci kupią Twój produkt lub usługę gdy będą wiedzieli:
- Jakie korzyści będą z nich mieli.
- Jakie potrzeby im to zaspokoi.
- Jakie rezultaty osiągną dzięki Twojemu produktowi lub usłudze.
Najczęściej mając produkt zaczynamy szukać Klientów. A może warto odwrócić myślenie i poszukać produktu dla Potencjalnych Klientów do których najłatwiej/najtaniej potrafisz dotrzeć?
Wielu przedsiębiorców sądzi, że powinni wykorzystywać każdą nadarzającą się okazję do zarobienia pieniędzy, zamiast skoncentrować się na głównym produkcie, rynku czy kanale dystrybucji. Koncentracja prowadzi do lepszych rezultatów i lepszego wykorzystania pojedynczej niszy, którą potrafisz najlepiej zagospodarować.
Idea „Oferuję wszystko dla wszystkich” nie jest receptą na sukces. Im większy rynek chce „zagospodarować” Twoja firma tym większe nakłady na reklamę i marketing musisz ponieść i walczyć z większą i silniejszą konkurencją. Idea „Oferuję wszystko dla wszystkich” to przepis na finansową porażkę.
Również, co często się zdarza nowym firmom, ich właściciele twierdzą, że „Nie mają konkurencji”. Niestety nie świadczy to o unikalności nowego produktu lub usługi lecz raczej o braku wiedzy i informacji przedsiębiorcy. Konkurencja zawsze istnieje. Jeżeli nie bezpośrednia to pośrednia. Konkurencja to wszystkie firmy w których Twój Potencjalny Klient może wydać swoje pieniądze a które mógłby wydać u Ciebie. I tak konkurencją dla salonu meblowego jest nie tylko drugi salon meblowy w sąsiedztwie ale też biuro podróży w innym mieście czy dealer samochodów w innym województwie.