W ubiegłą środę na blogu przedstawiłem wpis błąd #5: Mieszanie pieniędzy „osobistych” i „firmowych” w mini-serii „12 najczęstszych błędów finansowych przedsiębiorców”. Seria stworzona została przeze mnie jako pomoc dla osób prowadzących własną działalność, samozatrudnionych i freelancerów.
Kolejne wpisy będą pojawiały się regularnie co środę.
Dzisiaj przedstawiam błąd #6:
Brak efektywnych wydatków na reklamę, marketing i szkolenia
Z pewnością jako przedsiębiorca jesteś przekonany o jakości swojego pomysłu lub produktu. Jesteś „zakochany” w swojej firmie, więc możesz zakładać, że Klienci w oczywisty sposób to zauważą i przyjdą do Ciebie sami.
Jest to jeden z największych błędów jakie popełniają osoby zakładające firmy. Liczą, że wystarczy uruchomić działalność a Klienci pojawią się sami. Niestety tak nie jest. Zazwyczaj znalezienie wystarczającej liczby klientów zajmuje dość dużo czasu. Dodatkowo początkujący przedsiębiorcy zbyt mocno polegają na naturalnej sieci kontaktów. Nie czuj się więc rozczarowany gdy najbliżsi wcale nie podzielą Twojego entuzjazmu do nowego pomysłu lub produktu i nie zostaną Twoimi Klientami.
Oczywiście powinieneś zmniejszać czas potrzebny do zbudowania bazy Klientów. To jednak wymaga nakładów – pieniędzy i zaangażowania. Możesz na przykład wykorzystać własną sieć kontaktów z Twoich poprzednich miejsc pracy czy poprzednich przedsięwzięć aby zamienić Potencjalnych Klientów w Twoich Klientów. Możesz też stworzyć własny Plan Marketingowy i zacząć aktywnie szukać klientów.
Plan Marketingowy nie jest fanaberią dużych firm, powinien być stworzony dla każdej firmy której zależy na rozwoju, zdobywaniu klientów czy rynku. Plan marketingowy ułatwi Ci podejmowanie decyzji w przyszłości. Bez tego planu będziesz działać chaotycznie i tracić pieniądze, klientów i udział w rynku. Mając plan marketingowy przestaniesz wydawać pieniądze na ślepo. Bo właśnie tym jest wydawanie pieniędzy na reklamę pod wpływem ceny jednostkowej ogłoszenia a nie ceny dotarcia do pojedynczego Klienta.
Wiele młodych firm w swoich działaniach skupia się jedynie na marketingu pasywnym zaniedbując marketing aktywny co jest wyjątkowo nieefektywne.
Marketing aktywny zakłada czekanie na Klienta, marketing pasywny to aktywne jego zdobywanie i prowadzenie.
- Marketing pasywny to wykupywanie ogłoszeń w mediach, wysyłanie „zimnych” maili i ofert, uruchomienie statycznej strony internetowej.
- Marketing aktywny to podążanie za potencjalnym Klientem: dzwonienie do osób do których wysłałeś wcześniej ofertę, odbywanie osobistych spotkań, wysyłanie maili zachęcających do wejścia na Twoją stronę internetową, prowadzenie forum, bloga, newslettera.
Oprócz zamiany marketingu pasywnego w aktywny, powinieneś stale testować efektywność działań marketingowych. W jaki sposób? Zamiast popełniać stale te same błędy i nieefektywnie czyli na ślepo wydawać pieniądze na reklamę, mierz efektywność działań marketingowych, sprawdzając jakie dają efekty czyli ilu dają Ci Klientów. Skupiaj się na tych działaniach, które najskuteczniej znajdują Ci Klientów, nie bój się rezygnować z tych działań, które są nieskuteczne.
W ramach źle rozumianej oszczędności początkujący przedsiębiorcy przejawiają tez trudną do zrozumienia niechęć do dokształcania siebie i swoich pracowników.
Wynika to z jednej strony z postawy przedsiębiorców „Czego oni mogą mnie tam nauczyć?” lub „Ja to już wszystko wiem” a z drugiej strony z przekonania, że szkolenia niepotrzebnie zabierają czas na „ważniejsze sprawy” czy przekonania, że szkoląc pracowników możemy co najwyżej wychować sobie konkurencję. Niestety właśnie takie postawy świadczą o słabości danej firmy…i potrzebie szkolenia jej właściciela.
Za tydzień w środę przedstawię Ci błąd #7: